Τρίτη 6 Μαΐου 2014

Πώς διαβάζουμε ένα παραμύθι;

Το παραμύθι μπορεί να λειτουργήσει πολυδιάστατα. Το παιδί μέσα από την ιστορία ενός παραμυθιού μαθαίνει για τόπους, εποχές, αποκτά εμπειρίες, βιώνει συναισθήματα, παρακολουθεί και κρίνει τους χαρακτήρες και βγάζει τα δικά του συμπεράσματα. Πώς όμως θα διαβάσουμε ένα παραμύθι στα παιδιά ώστε να τα βάλουμε στην διαδικασία της αφήγησης και να συμμετέχουν ενεργά;  

Ακολουθούν κάποιες απλές τεχνικές για να πούμε στα παιδιά ένα παραμύθι εξάπτωντας τη φαντασία του, ενθαρρύνωντας την παραγωγή του λόγου και τονώντοντας την αυτοπεποίθησή του:



1) Ξεκινάμε από το που και αφήνουμε το παιδί να περιγράψει τόπους, μέρη και αντικείμενα. Το προτρέπουμε να "φτιάξει" εικόνες με αυτά που γνωρίζει για τον κόσμο και να μας πει όσα βλέπει με τον κόσμο της φαντασίας του.
Π.χ: Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένα δάσος. Μα πως ήταν αυτό το δάσος; Μα πως να ναι;

2) Δίνουμε στα παιδιά επιπλέον στοιχεία για το πότε και το προτρέπουμε να σκεφτεί τι πρέπει να "βάλει" στις εικόνες του με βάση αυτά τα στοιχεία.
Για παράδειγμα: Ήταν άνοιξη. Είχαν ανθίσει τα λουλούδια; 

3) Η΄κάνουμε εμείς περιγραφές και αφήνουμε το παιδί να βγάλει  μόνο του συμπέρασμα για το που και πότε, για το τι βλέπει και τι ακούει
Π.χ: δίπλα έχει ένα ποταμάκι; τι ακούς;

4) Προτρέπουμε το παιδί να ζωντανέψει τις εικόνες.
Π.χ: Προσπαθώ να πιάσω ένα μήλο από το δέντρο. Πώς θα το πιάσω;

5) Προσπαθούμε να εξάψουμε την περιέργεια και να ξυπνήσουμε τη φαντασία του παιδιού.
Π.χ: Μα ποιος μπορεί να είναι πίσω από αυτόν τον θάμνο;

6) Προτρέπουμε το παιδί να σκεφτεί γι αυτό που συμβαίνει.
Π.χ: Γιατί νομίζεις ότι (ο ήρωας) (κάνει κάτι);

7) Προτρέπουμε το παιδί να βρει λύσεις.
Π.χ:  Από που μπορεί να ζητήσει βοήθεια (ο ήρωας);

8) Παρακινούμε το παιδί να κρίνει συμπεριφορές και χαρακτήρες.
Π.χ: Μα, ήταν σωστό που μίλησε έτσι;

9) Παρακινούμε το παιδί να νιώσει συναισθήματα
Π.χ: Ήταν λυπημένο το αγοράκι με αυτά που άκουσε; Εσένα σου άρεσε όπως του μίλησαν;

10) Προτρέπουμε το παιδί να πάρει αποφάσεις και να αντιμετωπίσει το απρόοπτο.
Π.χ: Τι θα κάνει τώρα; θα ακολουθήσει το μονοπάτι ή θα γυρίσει πίσω; Θέλεις να το ακολουθήσουμε να δουμε που θα πάει;

Πηγή: www.parentbook.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου